Potrošništvo in podnebna kriza


Maja Primožič
Maja Primožič
04 Sep, 2019

Ste vedeli, da so izdelki, ki jih kupujemo - od hrane pa do avtomobilov, odgovorni za do 60 % vseh toplogrednih plinov, in za 50 - 80 % porabe vseh naravnih virov - zemlje, zemeljskega materiala in vode? Gospodinjstva naj premislijo, kakšne izdelke kupujejo in katera podjetja z nakupom podprejo.

potrošništvo in podnebna kriza
Vir slike: Pixabay

Po vsem prebranem o tem, kako je pohlep po kapitalu in ozemlju razvrednotil domorodna plemena po svetu, ki so se morala umakniti ali pustiti zasužnjiti evropskim prišlekom in o tem, kako še zdaj kapitalisti s pomočjo preciznega psihološkega znanja privabljajo nas kupce, zlahka rečemo, da je potrošništvo, ki hrani kapitalizem odgovorno za veliko slabega na tem planetu.

Planet razpada, temperature se dvigujejo, ledeniki se topijo, oceani segrevajo, velemesta se dušijo v lastnem smogu, njihovi prebivalci morajo zato, da lahko dihajo nositi maske, divje živali izumirajo s hitrostjo kot nikdar doslej, rejnih živali, ki jih gojimo za mesno industrijo, pa je toliko, da moramo izsekavati stare gozdove, zato, da pridelujemo njihovo hrano. Brez dvoma je prihodnost celotnega ekosistema in s tem tudi človeštva vprašljiva.

Kaj uničuje planet?

Izdelki, ki jih kupujemo in trošimo - od hrane pa do avtomobilov, so odgovorni za do 60 % vseh toplogrednih plinov in za 50 - 80 % porabe vseh naravnih virov, kot je zemlja, zemeljski materiali in voda. Če bi vsi živeli tako potratno, kot živimo Slovenci, bi potrebovali 3 Zemlje, kar je evropsko povprečje. V primerjavi z Američani pa smo bolj skromni, a ne tako kot Indijci, ki so tudi najbolj skromni.

"Med 60-80 % vseh negativnih vplivov na planet prihaja iz gospodinjske potrošnje. Če ljudje spremenimo nakupne in potrošne navade, se bo naš okoljski odtis zelo zmanjšal," pravi Diana Ivanova iz norveške univerze za znanost in tehnologijo in avtorica raziskave o vplivu potrošništva na okolje.

1/5 vseh vplivov na okolje ne povzročijo končni izdelki - npr. vožnja z avtomobilom, ali dolgo tuširanje, ampak poraba virov, ki so bili potrebni, da so izdelki sploh nastali.

Količina porabljene vode, ki se jo porabi za izdelavo enega hamburgerja ali ene zamrznjene pice, ima večji negativni vpliv, kot dolgo tuširanje in neekonomično pomivanje posode. Še posebej slabo novico to prinaša tistim, ki imajo radi čokolado, ki je eden izmed najbolj žejnih izdelkov na svetu. Za izdelavo 1 kg čokolade so porabi namreč kar 17.000 litrov vode.

poraba vode za živila
Vir slike: Zeleni planet

Pri raziskavi je Ivanova s kolegi primerjala ekonomske podatke iz vseh držav sveta in preučila različne sektorje v industrijah in njihove oskrbovalne verige. Ugotovila je, da bolj, kot je država razvita in bogata, večjo stopnjo potrošništva ima. Ljudje v najbolj razvitih državah tudi največ trošijo in imajo kar 5.5 × večji okoljski odtis od povprečnega potrošnika. V potrošnji še vedno vodijo ljudje v ZDA, sledijo jim prebivalci Luksemburga in Avstralije.

"Gospodinjstva imajo vso kontrolo nad svojo potrošnjo, a velikokrat nimajo pravih informacij o tem, kako lahko čim bolj pomagajo okolju," je napisala Ivanova v zaključku raziskave.

Kaj lahko storite?

Napisali ne bomo nič novega.

  • Naj kupujte toliko stvari, ki niso nujne za preživetje.
  • Podprite etična, družbeno odgovorna podjetja.
  • Čim več se vozite z avtobusom ali kolesom.
  • Jejte lokalno pridelano sadje in zelenjavo in čim manj ali nič mesa.
  • Podprite politiko, ki deluje v prid okolju, etičnemu gospodarstvu in zdravju ljudi.
neetično podjetje
Nestle, gigant, ki se venomer znova pojavlja na nasprotni strani, kot okolje želi iz naravnega vrelca Ginnie Springs na Floridi vsak dan izčrpati skoraj 4.000.000 l vode.

Okoljevarstveniki in lokalna skupnost so nad načrti Nestleja zgroženi, saj si reka Santa Fe in njen znameniti vrelec še nista opomogla od izkoriščanja, ki se je dogajalo prejšnja leta. Reka namreč nudi pomembno okolje za različne živali in rastline. Nestle je lastnik pri nas popularnih blagovnih znamk: Nesquik Cereal, KitKat, Milkybar, Smarties, Nescafé, Nescafé 3 in 1, Nescafé Cappuccino, Nescafé Classic, Nescafé Decaff, Nescafé Dolce Gusto, Nescafé Gold, Nespresso, Thomy majoneza, Nesquik, Maggi, Felix mačja hrana, Purina, Purina ONE, Pro Plan.

Kako prepoznate etično podjetje?

Podjetje je lahko etično le toliko, kolikor je v vrednotah močno njegovo vodstvo, večini družbeno odgovornim podjetjem pa so skupne pomembne vrednote.

  • Etična podjetja verjamejo, da z vestnimi odločitvami podjetje lahko preživi in dela dobro.
  • Pozorna so ne le na to, kakšen vpliv imata končni izdelek ali storitev, pač pa na vse surovine, ki so bile potrebne za nastanek izdelka ali storitve.
  • Etičnim podjetjem je skupna podpora počasni in zanesljivi rasti in ne instant hitremu dobičku.
  • Skupno jim je spoštovanje zaposlenih in njihovo pravično plačilo.
  • Velik poudarek dajejo integriteti - celovitosti, skladnosti, pristnosti, poštenosti, verodostojnosti.
  • Prizadevajo si, da kupec njihovih izdelkov ali storitev dobi najboljšo oskrbo in pomoč tudi po nakupu, ob reklamaciji.